Memo over huisartsenpost

8 juni 2007

Memo over huisartsenpost

In een memo geeft wethouder Jan Burger (SP) namens het college antwoord op de gestelde vragen over de huisartsenpost door enkele recente ontwikkelingen over dit onderwerp toe te lichten. De volledige memo kunt u hier lezen. Naar verwachting zal het college na de zomervakantie uitgebreider informeren over de mogelijkheden die zij zien om te komen tot verbetering van de huisartsen- en spoedeisende gezondheidszorg in onze regio. De SP zal dit op de voet blijven volgen.

Op 25 mei heeft het raadslid Hans Marchal namens de PCG vragen gesteld over een onderzoek huisartsenpost. In dit memo geef ik namens het college antwoord op de gestelde vragen door enkele recente ontwikkelingen over dit onderwerp toe te lichten.

De gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede hebben in 2006 een gezamenlijke notitie geschreven met als titel: Eerste-lijnszorg nader bekeken: spoedeisende hulp, huisartsenposten en de discussie over zorg in de Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede. Het doel van de notitie was om de discussie over de huisartsenzorg in beide gemeenten in gang te zetten en aan de hand van een knelpunteninventarisatie naar mogelijke oplossingen te zoeken.

Wij hebben daarbij overleg gevoerd met het college van de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de keuze gemaakt om de discussie te verbreden naar het totaalbeeld van spoedeisende zorg (zowel huisartsenzorg als eerste hulp en doorverwijzing naar ziekenhuizen). Met nadruk wil ik noemen dat het dus niet over een onderzoek gaat, maar over een discussienotitie. Het college heeft deze notitie na bespreking ook uitsluitend als een informatieve notitie beschouwd.

Inmiddels zijn de twee gemeenten ieder een eigen weg ingeslagen. In Wijk bij Duurstede is er voor gekozen om de notitie eerst specifieker naar de Wijkse situatie toe te schrijven en als voorbereiding daarop meerdere oriënterende gesprekken te voeren met de diverse betrokken partijen. Ons college is zich daarbij bewust van de gevoeligheid van het onderwerp en de verschillende belanghebbende partijen die bij dit onderwerp betrokken zijn.

Zo is de HAP in Houten door de huisartsen ingesteld, maar wordt deze voorziening door de Wijkse inwoners als verre van ideaal gezien. Daarnaast zijn er diverse belangen bij de inwoners van de verschillende kernen (Langbroek is op de huisartsenpost in Zeist aangewezen, Cothen en Wijk bij Duurstede op Houten) en de huisartsen zelf. Maar ook zijn partij in deze discussie: de Stichting Dienststructuren Huisartsen Utrecht (SDHU), zorgverzekeraar Agis (als zorgkantoor), de ziekenhuizen in de regio en de overige gemeentebesturen (bijvoorbeeld de gemeente Houten).
Op dit moment vinden er op verschillende niveau’s overleggen plaats om te kijken op welke manier de eerstelijns gezondheidszorg het best versterkt kan worden. Daarbij wordt ook gesproken over de meest gunstige locatie voor huisartsenposten.

Naar aanleiding van het aanbieden van enkele duizenden handtekeningen waarin Wijkse bewoners zich uitspreken voor een huisartsenpost in hun directe omgeving ben ik enkele weken geleden door het Wijks Nieuws benaderd om aan te geven op welke wijze de huisartsenzorg in Wijk bij Duurstede verbeterd zou kunnen worden.

Het bewuste artikel geeft op goede wijze weer op welke wijze het college op dit moment de eerstelijns gezondheidszorg zou willen invullen.
Het college van de Utrechtse Heuvelrug heeft, zoals eerder aangegeven, haar eigen traject bewandeld. Ook de belangen van een aantal partijen liggen daar anders. Het is voor ons onmogelijk om een oordeel te vellen over de mening van één of meerdere betrokken partijen aldaar en/of de wijze waarop bepaalde bijeenkomsten in de Utrechtse Heuvelrug verlopen. Ons doel is nog steeds te komen tot een opzet voor de eerstelijns gezondheidszorg die zoveel mogelijk tegemoet komt aan de belangen van de inwoners van onze gemeente, maar ook die van de omliggende plaatsen.

De meest recente ontwikkeling is op initiatief van het Diakonessenhuis tot stand gekomen.
De directie van het Diakonessenhuis heeft in een eerder gesprek met ondergetekende aangegeven graag een actieve bijdrage te willen leveren aan het versterken van de gezondheidszorg. Daarbij wordt de mogelijkheid onderzocht om te komen tot avondopenstelling van de poli bij de huisartsenvoorziening in Doorn.
Een uitbreiding van de diensten van de poli in Doorn is wellicht gunstig voor de Wijkse inwoners en biedt ook mogelijkheden om te komen tot versterking van de huisartsenzorg (koppeling met een huisartsenpost?). Bij de gesprekken met het Diakonessenhuis is ook de gemeente Utrechtse Heuvelrug en het Zonnehuis betrokken. Genoemde gesprekken vinden deze maand (juni) plaats.

Naar verwachting zullen wij u na de zomervakantie uitgebreider informeren over de mogelijkheden die wij zien om te komen tot verbetering van de huisartsen- en spoedeisende gezondheidszorg in onze regio.

Met vriendelijke groet,

Jan Burger,
namens het college van Burgemeester en Wethouders.