Antwoorden op schriftelijke vragen aan het college over postkantoor

24 juni 2007

Antwoorden op schriftelijke vragen aan het college over postkantoor

Op 6 juni 2007 stelde Jeroen Brouwer namens de SP enekele vragen over het postkantoor in Wijk bij Duurstede. Het huidige pand van het postkantoor staat te koop, maar wat komt er voor in de plaats? en blijft er wel een postkantoor in Wijk bij Duurstede?

Vraag 1: Het postkantoor staat al enige maanden te koop. Is het college hiervan op de hoogte?
Antwoord: Wij zijn hiervan op de hoogte.

Vraag 2: Met de verkoop van het pand lijkt deze gemeente enkel nog een postagentschap over te houden. Is het college het met de SP eens, als deze stelt dat dit veel te weinig is voor een gemeente van deze omvang?
Antwoord: Postkantoren BV heeft besloten, op grond van een aantal economische overwegingen, de dienstverlening in de huidige vorm te beëindigen. Zij hebben aangegeven dat hetzelfde serviceniveau van dienstverlening in de omgeving van het huidige postkantoor zal worden voortgezet. Dit wordt mogelijk in combinatie met andere functies zoals een kantoorboekhandel gerealiseerd.

Vraag 3: Is het college bereid om er alles aan te doen om de functies van het postkantoor zo veel mogelijk te behouden?
Antwoord: Het college zal de ontwikkeling in de gaten houden. Zodra wij de indruk krijgen dat de dienstverlening aan onze inwoners gevaar loopt zullen wij met Postkantoren BV hierover in overleg treden. Wij willen dat het niveau van dit soort voorzieningen binnen onze gemeente op peil blijft.

Vraag 4: Is er een mogelijkheid dat het pand aangekocht kan worden?
Antwoord: Het pand staat te koop op de vrije markt en kan in principe door iedere partij aangekocht worden.

Vraag 5: Ook dreigen banen verloren te gaan met de verkoop van dit pand. Is de gemeente hiervan op de hoogte?
Zo ja: doet zij er iets aan?
Antwoord: Postkantoren BV heeft aangegeven er alles aan te doen om de werkgelegenheid te behouden. Hierover worden wij binnenkort geïnformeerd. Als er banen verloren dreigen te gaan dan gaan wij met Postkantoren BV in overleg hoe dit kan worden voorkomen..

Namens het college van burgemeester en wethouders,
Henk Muis