Gemeente en van Oudbroekhuizen praten nog een keer

11 april 2007

Gemeente en van Oudbroekhuizen praten nog een keer

Twee rapporten opgesteld door twee planschade experts. De expert van de gemeente zegt dat de planschade 0 euro is, en de expert van de Heer van Oudbroekhuizen stelt de planschade op bijna 6 ton, wie heeft gelijk en wie heeft ongelijk, of ligt de waarheid in het midden? Zoals de zaken er nu voorstaan zal uiteindelijk de rechter hierover een besluit moeten nemen. Om die gang naar de rechter te voorkomen heeft de SP een amendement ingediend waarin wordt opgeroepen om nog een keer om de tafel te gaan zitten om de gang naar de rechter te voorkomen.

Gert de Heus tijdens de raadsverdagering van 10 april: "Zonder al te diep in te gaan op de langslepende zaak met betrekking op de mogelijke planschade van de Heer van Oudbroekhuizen, en zonder een waarde oordeel te geven over de voorliggende stukken, wil de SP een bijna ultieme poging doen om te voorkomen dat er straks een burger van de gemeente Wijk bij Duurstede voor de rechter staat met een zaak tegen de gemeente Wijk bij Duurstede.

In de brief van 27 maart 2007 van de advocaat van de heer van Oudbroekhuizen aan de raad en het college van B&W lezen wij een handreiking van de heer van Oudbroekhuizen. Hij stelt het als volgt:

“Indien enigszins mogelijk wil de heer van Oudbroekhuizen nodeloze procedures voorkomen. In dat verband is hij ook bereid tot nader overleg met de vertegenwoordigers van de gemeenteraad omtrent de hoogte van de planschade. Voorspelbaar is immers dat indien Uw raad opnieuw in bezwaar het bezwaarschrift van Oudbroekhuizen ongegrond zou verklaren, daartegen beroep zal worden ingesteld door Van Oudbroekhuizen, en dat beroep, gelet op de onderstaande en bijgaand advies, op zijn minst een goede kans van slagen maakt.” Einde citaat.

De SP is van mening dat zaken pas voor de rechter mogen komen als alles is geprobeerd om tot een oplossing te komen, en verzoekt daarom het college middels het voorliggende amendement op deze handreiking in te gaan."

In het amendement wordt het college verzocht om zo spoedig mogelijk, binnen 3 maanden, met de betrokken partijen om tafel te gaan, om te kijken of een gang naar de rechtbank te voorkomen valt. Ook wordt het besluit om de planschade af te wijzen opgeschort.

Alleen PCG en PvdA stemde tegen dit amendement. Het amendement werd mede ingediend door het CDA en Groen Links. VVD en Burgerbelangen stemde voor het amendement.