16 maart extra SP Lokaal thema WMO

8 maart 2007

16 maart extra SP Lokaal thema WMO

Op vrijdagavond 16 maart om 20:00 organiseert de Wijkse SP afdeling een informatieavond over de WMO in lokaal 3 van het Feuniks gebouw aan het Walplantsoen. Op de avond zal wethouder Jan Burger, de SP raadsleden en geinteresseerden worden bijgepraat over de laatste ontwikkelingen rond de WMO. Namens het Ministerie van VWS zal Mirjan de Heus een presentatie verzorgen.

We zullen proberen duidelijke antwoorden te krijgen op o.a de volgende vragen:

Van welke uitgangspunten dient uitgegaan te worden bij de invulling van het begrip maatschappelijke ondersteuning en de gemeentelijke regierol?

Als het wenselijk of noodzakelijk is een eigen bijdrageregeling in te voeren, naar welke methodiek gaat de voorkeur dan uit (zoals progressief op basis van draagkracht of het werken met vaste bijdragen ongeacht het inkomen)?

Is het wenselijk tijd en geld te investeren in de vorming van een WMO-loket voor de gemeente?

Moeten we als SP een WMO meldpunt opzetten?

Er komen steeds meer aanwijzingen dat het budget gebaseerd op 2005 zwaar onvoldoende is. Onderzoek van het CAK laat een stijging van de zorgvraag zien tussen 2005 en 2006 van gemiddeld 10%; op basis verwachting CAK ook voor 2007 een stijging van 5-10%. In oktober is en motie door de Kamer aangenomen om een goede analyse van de cijfers te maken en indien stijging meer dan 10% het budget aan te passen per 1 mei. Is dat voldoende voor Wijk bij Duurstede?

In een aantal gemeenten verliest de reguliere lokale thuiszorginstelling de aanbesteding. Omdat ze te hoog inzetten of omdat de gemeente te veel op prijs selecteert (Ridderkerk bijvoorbeeld). Met als gevolg dreigende ontslagen. Bijvoorbeeld in Rotterdam (2000 mensen), Haarlem (500 mensen), Ridderkerk (100 mensen), Friese Land en Zwolle.
Het CNV vreest een verlies 20.000 banen in de thuiszorg. Wat zijn de gevolgen voor Wijk bij Duurstede?

U krijgt tijdens de avond de kans om gerichte vragen te stellen. Je kunt je vragen ook al per e-mail stellen. Stuur dan even een mail naar ghe@tomaatnet.nl. U bent van harte welkom op 16 maart om 20:00 in lokaal 3 van het Feuniks gebouw.