Motie SP terugdringen wachtlijsten Wsw unaniem aangenomen

28 februari 2007

Motie SP terugdringen wachtlijsten Wsw unaniem aangenomen

Eind 2006 werd door de Tweede Kamer een amendement van SP-Kamerlid Ewout Irrgang aangenomen. In dit amendement wordt 25 miljoen extra uitgetrokken voor de aanpak van de wachtlijsten in de Wsw (30 885 B nr. 3).

De voormalig ministers Remkes van Binnenlandse Zaken en Zalm van Financiën hebben de Tweede Kamer begin februari per brief op de hoogte gebracht over de uitvoering van het amendement. Het geld wordt toegevoegd aan het gemeentefonds, maar is niet geoormerkt. Dat betekent, volgens de ministers, dat de verantwoording over de besteding van het geld lokaal plaatsvindt. Wel schrijven de ministers dat de gemeenten “via de website van het gemeentefonds en de verzamelbrief van mijn ministerie worden geïnformeerd over de reden van toevoeging van deze middelen aan het gemeentefonds, namelijk de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer om de Wsw-wachtlijsten aan te pakken.”

Henriëtte Sanders diende namens de SP-fractie een motie in om de extra middelen dan ook daadwerkelijk in te zetten voor het terugdringen van de wachtlijsten. “Op dit moment staan in Wijk bij Duurstede 10 mensen op de wachtlijst om een arbeidsplaats te krijgen middels de Wet Sociale Werkvoorziening”, aldus Henriëtte. “Het SP-kamerlid Irrgang heeft er voor gezorgd dat extra middelen naar de gemeenten komt. Deze middelen willen we dan ook oormerken voor dat doel”.

Voor de goede orde: het is niet vanzelfsprekend dat de extra gelden automatisch worden doorgesluisd naar de SWZ. Het moet besteed worden aan de wsw-ers van de gemeente Wijk, het is aan het college daar een goede bestemming voor te vinden.