Inspraak en ontsluiting Rijnweide kan beter

7 januari 2007

Inspraak en ontsluiting Rijnweide kan beter

In de Wijkse Courant van 3 januari 2007 lazen we een ingezonden brief van dhr. Jongerius van Delta Projektpartners bv. en op 4 januari 2007 ontvingen wij een protestbrief over de ontwikkelingen rondom het project Rijnweide van het buurtcomité “Rijnweide kan beter”. Deze twee berichtgevingen geven tegenstrijdige berichten over de inspraakprocedure van omwonenden en de intentie oplossingen te zoeken betreffende de ontsluiting van Rijnweide. Zoals u weet is de SP een groot voorstander van open communicatie met inwoners van onze gemeente daarom vragen we het college helderheid te geven over de inspraakprocedure en de ontsluiting.

Op 8 december 2006 heeft de SP-fractie al vragen gesteld over de ontsluiting van het project, helaas hebben we daar nog geen antwoord op mogen ontvangen.

In de ingezonden brief van dhr. Jongerius wordt gesproken dat er in december 2005 een samenwerkingsovereenkomst is getekend tussen het vorige college en Delta Projektpartners. Deze samenwerkingsovereenkomst zou betekenen dat er juridisch “geen weg terug meer is”

De SP verzoekt het college de volgende vragen te beantwoorden:

1) Wanneer kan de SP antwoord verwachten op de schriftelijke vragen van 8 december 2006 over de ontsluiting, de woningbouw op het van Zoest-terrein en de vraag; hoe omwonenden betrokken zullen worden?

2) Kunt u aangeven welke “oude afspraken” er met Delta Projektpartners door het vorige college zijn gemaakt (samenwerkingsovereenkomst december 2005)?

3) Klopt het dat in de structuurplan “Noorderwaard-Zuid / Hoogstraat” staat dat in hoofdzaak grondgebonden woningen ontwikkeld kunnen worden?

4) Zo ja, hoe kan het dan dat er op het Jolice-terrein twee appartementencomplexen staan gepland?

5) Klopt het dat omwonenden uitgenodigd zijn mee te denken, dat ze intensief en constructief hun bijdrage hebben geleverd om tot een project te komen met voldoende draagvlak en dat ze alternatieven hebben aangedragen maar dat er eigenlijk weinig ruimte was om tot aanpassing te komen?

6) Ook door het huidige college zijn verwachtingen geschept rondom inspraak, aldus het buurtcomité. Begrijpt u dat inwoners van de gemeente Wijk bij Duurstede daardoor wederom teleurgesteld zijn in de inspraakmogelijkheden in hun omgeving?

7) Kunt u aangeven op welke manier er nog inspraak mogelijk is door omwonenden en hoeveel ruimte er nog is voor aanpassingen van de bouw van de appartementencomplexen, de ontsluiting, de parkeermogelijkheden etc.?