Ambities RSD enigszins herkenbaar voor de SP

4 december 2006

Ambities RSD enigszins herkenbaar voor de SP

Op 10 november j.l. heeft de SP een rapport over de klant(on)tevredenheid aangeboden aan de voorzitter van de RSD (Regionale Sociale Dienst) Jan Burger en de directeur van de RSD Kees Mosselman. En afgelopen dinsdag al presenteerde dhr. Mosselman van de RSD een verbeterplan aan de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede.

“We zijn blij verrast dat zoveel aanbevelingen uit het rapport van de SP zijn overgenomen in het verbeterplan. De regionale afdelingen van de SP hadden verscheidene aanbevelingen gedaan aan de RSD. Deze lijken serieus opgepakt. Nog niet allemaal! Er blijven klachten binnen komen bij de SP. Dus verwachten we niet alleen mooie woorden maar ook daden”, aldus Henriëtte Sanders, medeauteur van het SP-rapport.

Op dinsdag, 28 november, vond in de raadszaal een thema-avond plaats over de RSD. Daarin werd door dhr. Mosselman de volgende ambities voor 2007 gepresenteerd:

• De behandeling van de aanvragen is genormaliseerd.
• Bellen naar het call-center-nummer is gratis.
• De RSD heeft meer contact met cliënten en belangenorganisaties.
• Organisatorische verbeteringen worden gecontinueerd en uitgebouwd d.m.v. trainingen voor personeel.
• Er komt zicht op wie een reïntegratiecliënt is en wie een zorgcliënt.
• Samenwerking CWI, UWV en RSD wordt uigebouwd naar een frontoffice met integrale intake, begeleiding en werkgeversbenadering.

De SP had in haar aanbevelingen aangedrongen op een betere dienstverlening, een betere bejegening door medewerkers, een lokaal loket in de verschillende gemeentes, dat klantmanagers telefonische bereikbaar zijn voor cliënten en hulpverleningsorganisaties, de bureaucratische afhandelingen sneller moet en er moet meer aandacht zijn voor die groep cliënten die meer hulp nodig hebben.

“Er is nog niet belooft dat cliënten rechtstreeks in contact kunnen komen met hun klantmanager als er vragen of problemen zijn en er is nog steeds niet besloten dat er een lokaal loket van de RSD in Wijk bij Duurstede komt. Daar gaan we nog hard voor strijden binnen de raad. Uiteindelijk hebben de cliënten niets aan woorden maar moet er echt iets veranderen ”aldus Sanders.

Aan de hand van 3 stellingen werd tijdens de avond flink gedebatteerd in de raadszaal. “Alle aanwezigen zien het belang van een lokaal loket in (eventueel gecombineerd met het loket voor de WMO). Tevens was de conclusie dat naast aandacht voor werk, er meer aandacht moet zijn voor kwetsbare groepen die alleen (financiële) steun nodig hebben. Maar ook het huidige minimabeleid moet aangepast worden. De laatste jaren zijn de lasten voor de minima alleen maar zwaarder geworden”, aldus Sanders. Tot slot gaat de RSD nu eindelijk op de uitnodiging in om deel te nemen aan de “sociale markt”.