Stop met het gekanker en gezever. Nu de schouders eronder!

8 november 2006

Stop met het gekanker en gezever. Nu de schouders eronder!

Afgelopen dinsdag is tijdens de raadsvergadering de gemeentelijke begroting aangenomen. Er moesten harde keuzes gemaakt worden. Bezuinigen is niet wat we tijdens de verkiezingen hebben beloofd, toch staan we nu voor dit verdrongen feit. We hebben ons de opdracht gegeven eerst de inkomsten en uitgaven van de gemeente op orde te brengen. Pas als dat op orde is kun je denken aan extra uitgaven. Lees het betoog van Jeroen Brouwer.

Citaat;

"Stop met het gekanker en gezever. Nu de schouders eronder."

Einde citaat

Een advertentie van de firma Van Dam, in een Wijkse Courant net na WOII. Ik ga hier niet beweren dat de laatste jaren de Wijkse politiek te vergelijken valt met de tweede wereldoorlog. Daar is de ellende van de oorlog te groot voor. Toch is deze advertentie niet geheel toevallig gekozen: omdat het a een financieringsfirma was die hier de oproep deed, een b omdat het een boodschap betreft die van alle tijden blijkt te zijn. Juist bij deze begroting past de oproep wel weer. Er moet in financieel opzicht puin geruimd worden. Bij dit ruimen heeft voor de SP terugblikken geen zin meer. De blik moet op de toekomst. Het is tijd van ingrijpen en aanpakken. Wij lopen hier niet voor weg.
De voorliggende begroting is wat ons betreft dan ook duidelijk: er worden misschien een aantal vervelende, maar vooral onvermijdelijke maatregelen aangekondigd. De wijze waarop dit college de financiële problemen aanpakt, heeft onze instemming. Ombuigen is nooit leuk, maar het gebeurt wel op zorgvuldige manier. Solidariteit, menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid zijn kernbegrippen voor de SP. We vinden ze in deze begroting duidelijk terug.

We hebben al tijdens onze campagne geroepen dat de verhoging van de ozb voor ons bespreekbaar was. Om deze gemeente beter te maken is dit nodig. Structurele gaten moeten immers gedicht worden. Bovendien geldt bij de ozb dat de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen.
Ook met andere maatregelen kunnen we instemmen. Zo betalen de toeristen de extra subsidie van het VVV en nemen zij die het meest profiteren van de komende investeringen in het toerisme een deel van die kosten op zich. Het profijtbeginsel komt hier volledig in terug.
Maar niet alle voorgenomen voorstellen zullen we klakkeloos overnemen. De SP is vanaf het eerste uur sceptisch geweest over het betaald parkeren. We zullen de brede Wijkse discussie hierover aandachtig aanhoren en zijn benieuwd naar de argumenten om het wel of niet te doen. Die discussie zal bovendien open en eerlijk verlopen. Dat verzekeren we iedereen vast.

Aan de bezuinigingskant liggen ogenschijnlijk ook een aantal pijnlijke besluiten voor onze neus. Ombuigingen bij het leerlingenvervoer en de WVG staan wellicht ongewild, maar niet nodeloos, wederom op de agenda. Dat met name hier nog eens heel kritisch naar de uitgaven worden gekeken vinden wij begrijpelijk. Het zijn en belangrijke voorzieningen voor veel mensen, maar tegelijkertijd zijn juist ook hier wellicht mogelijkheden om de beschikbare middelen beter in te zetten. Er moet bovendien ingegrepen worden om deze uitgaven in bedwang te houden. Dat kan niet anders. Dat het college dit zorgvuldig en samen probeert te doen met de betrokken partijen, ouders en organisaties, gaat doen, is voor ons eenzelfde noodzaak. Werken met mensen uit het veld is onontbeerlijk voor een goede oplossing. Ook deze ontwikkelingen zullen we van dichtbij blijven volgen. Anders organiseren mag er niet toe leiden dat de mensen die aangewezen zijn op deze voorzieningen de dupe worden. Dat moet voorop blijven staan.

Een ander punt waar we hard de schouders onder moeten zetten is het anders besturen. Als SP zijn we blij dat er een dwangsommenverordening is gekomen waarmee de inwoners een juridische basis hebben gekregen om procedures binnen de wettelijke normen te laten verlopen. Ook zien we dat er wordt gesneden in eigen vlees: nieuwe taken worden uitgevoerd met hetzelfde aantal ambtenaren en de grote investeringspost digitalisering leidt tegelijkertijd tot een besparing op de arbeidskosten. Maar los van deze dwangsomverordening, los van het snijden, zijn vooral andere zaken belangrijk; we gaan wijkgericht werken, de mensen worden vooraf geïnformeerd bij projecten, we zullen niemand iets door de strot duwen. De SP zal altijd de positie van de bewoners van onze stad -daar hoort het in de politiek immers om te gaan- voorop stellen.

Daarom zijn we ook verheugd met de voorstellen voor nieuw beleid: investeringen voor een zorgloket, een plaatselijk aanspreekpunt voor sociale zaken (misschien valt daar wel iets te combineren), extra middelen voor ouderenbeleid, het onderwijs en de veiligheid.

Al met al heeft de SP op dit moment geen moties of amendementen nodig. Er moet zoals eerder gezegd nu vooral aangepakt worden. Bovendien blijkt dat veel partijen met de diverse amendementen en moties juist datgene willen doen waarvan wij zeggen dat het nu eens over moet zijn. Wij lopen niet weg voor die verantwoordelijkheid; wij laten niet alle financiële lucht uit de banden lopen zodat we enkel op hard ijzer rijden; wij boeken geen mogelijk toekomstige meevallers vast in; we pikken niet de enkele meevallers in en laten de tegenvallers voor links liggen. Wij doen niet aan luchtfietserij! Dat wil overigens niet zeggen dat wij niet zorgvuldig naar die enkele amendementen en moties zullen kijken die wel een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan een finacieel gezond en tegelijkertijd sociaal beleid!

De SP is hier om Cothen, Langbroek en Wijk beter te maken. Dat hebben de inwoners aan ons gevraagd bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart van dit jaar. Dus stop met het gekanker en gezever. De luiken zijn open. Nu de schouders eronder.