SP en CDA stellen vragen over contract kinderboerderij

26 november 2006

SP en CDA stellen vragen over contract kinderboerderij

Al enkele jaren (!) is de gemeente in gesprek met de Kinderboerderij om te komen tot een (nieuwe) huurovereenkomst en om het recht van opstal te regelen. De SP en de CDA hebben vernomen dat de onderhandelingen met de gemeente uiterst moeizaam verlopen. Het ontbreken van duidelijkheid voor de toekomst brengt de nodige onrust en frustratie teweeg bij de Kinderboerderij. De Kinderboerderij is een belangrijke organisatie met een breed maatschappelijk draagvlak en doet al jarenlang nuttig vrijwilligerswerk. Dit moet gekoesterd worden!

De vrijwilligers moeten niet nodeloos veel tijd en energie kwijt zijn aan het vergaderen en onderhandelen met de gemeente. Zij kunnen deze tijd veel bruikbaarder inzetten. Het verschilpunt in de onderhandelingen met de gemeente zit hoofdzakelijk in de voorwaarde dat er eventueel opstallen moeten worden gesloopt. Om te zorgen dat de situatie omtrent de Kinderboerderij eindelijk eens geregeld wordt stellen wij bovengenoemde vragen.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1) Bent u met ons van mening dat de huidige onderhandelingen tussen de gemeente en de Kinderboerderij over de huurovereenkomst en een opstalovereenkomst moeizaam verlopen? Wat is hiervan de oorzaak?

2) Zijn de opgenomen voorwaarden in de overeenkomsten afkomstig uit standaard overeenkomsten of zijn deze vertaald naar een vrijwilligersorganisatie (maatwerk)?

3) In artikel 5 lid 3 van de opstalovereenkomst staat opgenomen dat bij voortijdige beƫindiging het terrein door opstalhouder zonder bouwwerken wordt opgeleverd. Wat is de reden om dit artikel op te nemen? Wat is de consequentie als dit artikel zou verdwijnen uit de overeenkomst?

4) Bestaan er plannen voor een andere invulling van het terrein van de Kinderboerderij?

5) Waarom is de duur van de overeenkomst bepaald op 5 jaar en wordt niet gekozen voor een langere periode (bijv. 10 jaar)? Het is altijd de bedoeling geweest om te komen tot een structurele samenwerking voor meerdere jaren met de Kinderboerderij.

6) Wat is de stand van zaken met betrekking tot de onderhandelingen? Op welke termijn verwacht u tot overeenstemming te komen met de Kinderboerderij en kunnen de huurovereenkomst en de opstalovereenkomst worden getekend?