Grote belangstelling voor RSD rapport

10 november 2006

Grote belangstelling voor RSD rapport

Vandaag werden in het gemeentehuis de uitkomsten van het SP-rapport over de Regionale Sociale Dienst gepresenteerd. Jan Burger, wethouder te Wijk bij Duurstede en voorzitter van het algemeen bestuur van de RSD, heeft het eerste exemplaar in ontvangst genomen. Onder grote publieke belangstelling heeft de fractievoorzitter van de SP Zeist, Jan Voogdt, uitleg gegeven over het tot stand komen van dit rapport. De SP fracties en afdelingen uit Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist hebben de handen ineen geslagen voor dit onderzoek naar de tevredenheid van de cliënten van de RSD. In het rapport komen diverse schrijnende conclusies en voorbeelden naar voren, vooral bevat het rapport een aantal belangrijke aanbevelingen.

In een eerste reactie ging wethouder Jan Burger in op een aantal van die schrijnende zaken: "Daar is zeker verbetering noodzakelijk, daar moeten we samen aan werken". Hij gaf ook aan verder te willen met de aanbevelingen. De bij het rapport betrokken fracties zullen hem daarbij alle steun geven. Het rapport is niet alleen interessant voor de RSD, ook de gemeenteraden kunnen er hun voordeel mee doen.

Jan Burger ontvangt RSD rapport van Jan Voogdt

De directeur van de RSD, dhr. Mosselman, gaf ook een eerste reactie op het rapport. De aanbeveling om te komen tot lokale loketten werd door hem onderschreven. De vorming hiervan is overwogen in samenwerking met de lokale WMO-loketten. De uitstelling van de WMO heeft de vorming van RSD-loketten in de buitengebieden ook uitgesteld. Met de aanbeveling uit het rapport is het zeker zaak om deze zaken goed op te pikken. Het rapport en de aanbevelingen zullen binnen (het bestuur van) de RSD worden besproken. Uiteraard zal vandaar een terugkoppeling naar de diverse gemeenteraden plaatsvinden.

De SP Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist willen allereerst alle respondenten hartelijk dank zeggen. Deze actieve afdelingen blijven het verdere proces nauwlettend volgen en blijven tevens graag op de hoogte van de ervaringen van de cliënten van de RSD. Wij hopen met de aanbevelingen een grote steun te geven aan onze RSD. Een sociale dienst waar de verbeteringen plaatsvinden in het gemeenschappelijke belang van cliënten en medewerkers: een RSD die de cliënt adequaat helpt en waar het voor de medewerkers fijn is om te werken.