SP pleit voor vlotte behandeling aanvragen en bezwaarschriften

11 juli 2006

SP pleit voor vlotte behandeling aanvragen en bezwaarschriften

Aanvragers van bijvoorbeeld vergunningen, ontheffingen of bijstandsuitkeringen moeten vaak veel te lang wachten op een beslissing van de gemeente of de Regionale Sociale Dienst. In veel gevallen duurt het zelfs maanden voordat een bezwaarschrift is behandeld, al is de beslistermijn wettelijk vastgelegd.

De SP- verordening loopt vooruit op een aanpassing van de Algemene Wet bestuursrecht zoals die nu bij de Tweede kamer aanhangig is. De verordening is in de gemeente Utrechtse Heuvelrug aangenomen en zal daar per 1 januari 2007 ingaan.

De SP Wijk bij Duurstede heeft de volgende schriftelijke vragen naar het college van burgemeester en wethouders gestuurd:

1) Heeft het college kennis genomen van de initiatief verordening dwangsommen die is aangenomen in de gemeente Utrechtse Heuvelrug?
2) Is het college bereid vooruitlopend op de aanpassingen in de wet deze verordening ook in de gemeente Wijk bij Duurstede uit te voeren?
3) Kan het college aangeven of er in Wijk bij Duurstede ook beslistermijnen worden overschreden?
4) Zo ja, kan het college aangeven hoe vaak dit gebeurt, en op welke aanvragen dit betrekking heeft?

Ook heeft de SP Wijk bij Duurstede de initiatief verordening dwangsommen op de Wijkse situatie aangepast en voorgelegd aan het college.