Motie asielzoekers.

17 mei 2006

Motie asielzoekers.

Ook SP-Wijk wil een humanere regeling voor asielzoekers die vóór april 2001 in Nederland kwamen. Een grote groep asielzoekers wacht al meer dan 5 jaar op duidelijkheid over hun asielaanvraag. In Wijk bij Duurstede wonen 9 asielzoekers die onder de “oude wet” vallen. In veel gemeenten heeft de SP deze motie ingediend. In Wijk was het mogelijk de motie in gezamenlijkheid met 4 andere fracties (PvdA, Groen Links, CDA en PCG), in te dienen.

De SP vindt het belangrijk dat de motie breed gedragen wordt. Door het aannemen van de motie, tijdens de raadsvergadering van 16 mei ’06, moet het college bij de regering en de minister aandringen ruimhartiger te zijn t.a.v. de groep “oude wetters”.

De partijen spreken uit:

1. Dat er méér maatwerk moet komen voor deze specifieke groep asielzoekers.

2. Dat de minister van Vreemdelingenzaken ruimhartiger moet omgaan met haar discretionaire bevoegdheid in schrijnende situaties met meer aandacht voor het aantal jaren verblijf , de mate van integratie in Nederland, en meer aandacht voor de belangen van kinderen en het recht op gezinsleven.

3. Dat het terugkeer project voor de overige asielzoekers er niet toe mag leiden dat er mensen zonder voorzieningen op straat belanden.

4. Dat deze groep mensen geholpen wordt door de overheid bij hun terugkeer naar het land van herkomst.

5. Dat er door de minister nog in deze kabinetsperiode overgegaan moet worden tot het verstrekken van een verblijfsvergunning indien eind 2006 niet alle aanvragen zijn afgehandeld.

Deze motie wordt ter kennisgeving gebracht aan regering en parlement.