h

Brief over Sociale Dienst naar College van B&W

16 februari 2006

Brief over Sociale Dienst naar College van B&W

De SP afdeling Wijk bij Duurstede is zeer verbijsterd over de slechte bereikbaarheid en afhandeling van de aanvragen bij de Sociale Dienst. Daarom zijn de volgende vragen aan het college opgesteld.

Geacht college,

De verhuizing van de Sociale Dienst naar Zeist heeft een kwetsbare groep inwoners van deze gemeente geen geluk gebracht. Nu de verhuizing ruim een maand geleden heeft plaatsgevonden regent het klachten bij de SP afdeling. De dienst is telefonisch slecht bereikbaar en heeft geen boodschap aan wettelijke afhandelingtermijnen. Tot overmaat van ramp blijkt nu ook nog eens dat de betalingen later zijn gekomen dan normaal. Een klantvriendelijke en adequate afhandeling van mensen die afhankelijk zijn van bijstand is belangrijk, deze mensen hebben het al moeilijk genoeg. Vandaar dat wij de volgende vragen aan u voorleggen.

1. Is het College bekend met het feit dat de Regionale Sociale dienst telefonisch slechts bereikbaar is tussen 9 en 11 uur in de ochtend ?

2. Is het College op de hoogte dat in vele gevallen men langer dan 20 minuten moet wachten tot men te woord wordt gestaan en dat om 11 uur de nog wachtenden gewoon van de lijn worden gegooid ?

3. Kan het College de SP Wijk bij Duurstede meedelen hoeveel aanvragen nog op behandeling wachten terwijl de wettelijke beslistermijnen reeds zijn overschreden ?

4. Kan het College de SP Wijk bij Duurstede meedelen hoeveel bezwaarschriften met betrekking tot beslissingen aanvragen Bijstand op behandeling wachten, waarbij inmiddels de wettelijke beslistermijnen zijn overschreden?

5. Kan het College de SP Wijk bij Duurstede bevestigen dat in de laatst genoemde gevallen de bezwaarden schriftelijk om toestemming is gevraagd, tot verdere verdaging van de beslissing op bezwaar ?

6. In het geval er sprake is van overschrijding van de uiterste wettelijke beslistermijnen, kan het College de SP Wijk bij Duurstede dan uitleggen waarom het meent niet gehouden te zijn aan de tot het College gerichte wettelijke voorschriften?

7. Is het College bereid stappen te ondernemen opdat de RSD de uitkeringsgerechtigden uit onze gemeente klantvriendelijker behandelt dan tot dusverre het geval is?

8. Kan het College ons mededelen welke maatregelen het neemt om te waarborgen dat beslissingen op aanvragen bijstand en beslissingen op bezwaar, genomen worden binnen de uitdrukkelijk door de wetgever vastgestelde termijnen?

9. Kan het college bekijken in hoeverre het verstrekken van voorschotten in de toekomst weer gewaarborgd kan worden, zodat problemen vermeden kunnen worden?

Wij hopen op korte termijn Uw antwoord te ontvangen.

U bent hier