Zwembad feiten op een rij

13 maart 2018

Zwembad feiten op een rij

Als er een ding de SP zwaar op de  maag ligt, dan is het wel de discussie rond het zwembad. Wat hadden we graag een bad gehad. Maar dat bleek lastig. Een zwembad is enorm duur. Er is geen meerderheid voor gevonden. Het kost de gemeente 260.000 euro. Dan moet de OZB met 7% omhoog, of voor 260.000 bezuinigd worden. Want dat geld is er niet. En dus moet je kiezen. En dan maken wij op dit moment andere keuzes; zorg voor ouderen en jongeren, huizen voor ouderen en jongeren, andere topsportvoorzieningen voor ouderen en jongeren, inzetten op werkgelegenheid voor ouderen en jongeren.

Foto: Sabine de Groot

De gemeente heeft uitgebreid onderzoek gedaan. Er zijn veel deskundigen bevraagd, waaronder grote zwembadondernemers uit dit land. Uit dit onderzoek blijkt dat een zwembad minstens 260.000 euro per jaar gaat kosten. De deskundigen zeggen dat er te veel zwembaden in de omgeving zijn. Hierdoor komen de bezoekers alleen uit Wijk bij Duurstede en dat zijn er niet genoeg.  Dat betekent dat de gemeente meer moet betalen, omdat er anders te weinig geld binnenkomt. Nu hebben we al de laatste jaren miljoenen moeten bezuinigen. Er ligt dus niet zo maar 260.000 euro per jaar klaar om uit te geven. Daar moet wel eerst wat anders voor geschrapt worden, of extra geld voor binnenkomen.

Betrokkenen partijen willen geen doelgroepen-bad. Zo´n bad kost enorm veel minder, tussen de vijftig en honderdduizend euro. Hier kunnen wel zwemlessen gegeven worden, kunnen ouderen zwemmen en kunnen op kleine schaal andere zwemactiviteiten georganiseerd worden. Alleen gehandicapten en de zwemvereniging kunnen hier niet goed in terecht. Vandaar dat betrokken partijen alleen een groter zwembad willen.

Een voorbeeld van een groter zwembad staat in Culemborg; een zwembad van 25 bij 21 meter, volgens het principe van Gewoon Zwemmen van de zwembond. Mooi bad. Er zijn echter twee pijnpunten. Ten eerste kost dit zwembad de gemeente Culemborg jaarlijks 272.000. Dat is dus nog meer dan de 260.000 waarvan de deskundigen zeggen dat het in Wijk zal gaan kosten. En nogmaals; dat geld is er lokaal nu nog niet.

Ten tweede draait de Stichting op vrijwilligers. Dat is mooi. Dat willen de betrokkenen graag. Dat brengt de kosten naar beneden, zeggen zij. Nee dus; de kosten liggen gewoon nog op 272.000 euro per jaar. Je kan het dus bijna een leugen noemen dat vrijwilligers de boel goedkoper kunnen maken.

In Culemborg draaien liefst 7 verenigingen mee. Twee zwemverenigingen, twee duikverenigingen, een reddingsbrigade, vereniging voor minder valide zwemmers en een triatlonvereniging. ZV De Meer is daarbij een van de grootste zwemverenigingen in de regio. Er ligt dus een flinke groep aan vrijwilligers klaar.  Toch is de Stichting altijd op zoek naar vrijwilligers. Dat zien we in de maatschappij overal terug. Mensen zetten zich steeds minder in als vrijwilliger. Daar hebben de lokale sportverenigingen ook last van. Zelfs bij de vrijwilligersclub bij uitstek SVF in Cothen lopen ze hier tegenop. Lokaal is er maar een, helaas, kleine zwemclub, met vele malen minder leden dan in Culemborg.

Denk dan aan de verhalen rond Wijksport. In 2006 werd er ook een paar miljoen euro geïnvesteerd op Marienhoeve. Toen moest, dankzij WijKNu, ook vrijwilligers de lasten dragen. Maar zelfs met al die, grote, verenigingen lukte dat niet. De gemeente heeft inmiddels voor bijna 300 duizend euro een professionele organisatie neergezet. Eindelijk loopt het sportpark nu weer. Dat zou toch een les moeten zijn. Vrijwilligers kunnen veel. Maar structureel op vrijwilligers leunen liep fout.

En dus moeten we kiezen. Gaan we 260 duizend euro uitgeven ja of nee? Gaan we dan bezuinigen of niet? Gaan we de OZB per huishouden met 7% verhogen of niet? Dat is de keuze.  Partijen moeten dus met de billen bloot als ze voor een zwembad gaan.

De SP zegt dan eerlijk en pijn in het hart; we gaan voor de huidige sportvoorzieningen (waar ook iedereen kan sporten), voor goede zorg voor jong en oud (kwetsbare mensen die hulp nodig hebben), voor meer woningen (en geen dure grondprijzen). Het is een vervelende keuze. Maar wel eerlijk.