Politieke fratsen

12 september 2017

Politieke fratsen

Ik ben net terug van de vakantie. Lekker uitgerust in het prachtige Italië, terug in het nog mooiere Wijk. Duidelijk is dat het politieke seizoen weer is begonnen. Met de verkiezingen in aantocht, zullen de partijen weer over elkaar heen vallen.

Foto: Elly Oechies

Nu ik de lokale weekbladen weer even rustig doorgenomen heb, concludeer ik dat de verkiezingscampagne voor sommige partijen al begonnen zijn. De VVD voorop. De partij lijkt bij de kwestie over tractoren op de provinciale weg, de economische doorstroom boven de veiligheid van fietsers en voetgangers en boven de wens agrariërs, Fietsersbond, lokale loonwerkbedrijven en vele Cothenaren en Langbroekenaren te stellen. Vreemd aangezien hier het juist om een proef moet gaan, buiten de drukke spitstijden om. Aangezien veel mensen het willen: doe vooral onderzoek naar veiligheid.

Eenzelfde ophef voegde VVD-fractievoorzitter op bij het afsluiten van de Achterdijk tussen Bunnik en Houten. Vreemd dat de lokale VVD hier niet van op de hoogte is, omdat het oude plannen zijn (uit begin van deze eeuw) en omdat hier vooral  VVD-bestuurders (bij de provincie en buurgemeenten) bij betrokken zijn. De lokale fractie kent blijkbaar de geschiedenis  en de ideeën van haar eigen regionale partijgenoten niet. En dan gaat het ook om wensen en veiligheid van inwoners van de gebieden. Veiligheid was toch belangrijk?

Nog bonter maakt de partij het door voor de zoveelste keer vragen te stellen over statushouders. Trots meldt Ed Speijer dat zijn partij de urgentieregels voor statushouders heeft afgeschaft. Gek dat het ook VVD-bestuurders zijn die deze statushouders opdringen bij ons. Statushouders opvangen is namelijk een verplichting voor de gemeente, opgesteld door kabinet Rutte. De VVD dropt dus mensen bij de gemeente en zegt dat wij het daarna maar zelf moeten uitzoeken.

De lokale VVD speelde dit zoek-het-lekker-uit spelletje mee. Speijer stemde tegen de lokale verordening, omdat de voorrang oneerlijk is. Er moet onderzoek gedaan worden naar plaatsing in gemeenten met overschot aan huurwoningen. Jammer dat die er in deze omgeving niet zijn. Utrecht is de populairste woonprovincie, waar de druk op de markt zeer groot is. Sterker nog; er is een chronisch te kort aan bijvoorbeeld sociale huurwoningen. Corporaties konden jaren niet investeren. Vraag het aan Volksbelang en de Woningstichting Cothen. Zij vertellen graag hoe ze dankzij minister Blok (VVD) aan de ketting liggen en niks kunnen. Wachtlijsten lopen op, zonder dat de VVD ingrijpt.

Kantoorpanden of leegstaande bedrijfsgebouwen kunnen verbouwd worden. Jan, dat kan. Maar de VVD is toch de partij van de ondernemers? Dan weet je toch dat er lokaal weinig bruikbare leegstaande panden zijn?  En zouden die ondernemers zitten te wachten op een verbouwing? En wie gaat dat betalen als de statushouders eruit zijn? Of moeten ze hier in blijven zitten? De ondernemerspartij VVD heeft in ieder geval lokaal geen inzicht hoe de bedrijven in elkaar zitten. Dat lijkt me wel duidelijk.

Dit college heeft bovendien al maatregelen getroffen. Vorig jaar is er een flink bedrag beschikbaar gesteld voor statushouders en starters.  Ten eerste koopt de gemeente huizen op waarin statushouders komen. Hierdoor komen vooral gezinnen naar Wijk. Zo komt de gemeente vlot aan het aantal statushouders dat door het VVD-kabinet toegewezen is. En nee; dat zijn er niet meer dan nodig. Dat is Ed Speijer meerdere keren verteld. Maar hij doet net alsof zijn neus bloed.

En ja. Er is nog een flink deel van dat geld over. Uit goede bron, onze SP-wethouder, weet ik dat het college dit in gaat zetten voor flexibele woningen. Woningen waarin jongeren maar ook deels mensen met een ‘normale’ urgentie (goed voor 30% van de toewijzingen van sociale woningen) in terecht kunnen. Dankzij dit college krijgen jongeren dus eindelijk weer een thuis en wordt er gewerkt aan wachtlijsten. Er komt zelfs een bijeenkomst voor. Dus jongeren; kom daar vooral heen.

Jammer dat de VVD niet zo snel andere zaken uit het nieuws oppakt voor vragen. Bijvoorbeeld over vastlopende huisartsenposten, ouderen die meer bij de dure spoedzorg komen omdat ze niet in een tehuis kunnen, over de wederom stijgende ziekenkostenverzekering. Nee, hier zullen ze wel zeggen. Leven de marktwerking. Aan de veiligheid, leefbaarheid en andere zaken lopen ze lokaal totaal voorbij. Leuk, het seizoen is weer begonnen.

Jan Oechies, fractievoorzitter SP Wijk bij Duurstede

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.