Oprichting actiegroep ‘Wij zijn de thuiszorg’

28 februari 2013

Oprichting actiegroep ‘Wij zijn de thuiszorg’

Wijk bij Duurstede - “Als we samen een vuist maken tegen de bezuinigingsplannen op de thuiszorg is het maar de vraag of die plannen doorgaan. Daarom moeten we in actie komen,” was de boodschap Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP) afgelopen vrijdag in een volle zaal van het muziektheater. Daarmee gaf ze de aftrap voor de vorming van ‘Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede’. Veel zorgmedewerkers gaven zich na afloop van de bijeenkomst op om deel te nemen aan de actiegroep.

In haar betoog hekelde Leijten het bezuinigingsbeleid van het kabinet: “De regering past een verdeel-en-heersstrategie toe. Het speelt oud uit tegen jong, gezond tegen ziek. Daarom is het belangrijk dat we solidair zijn en actie met elkaar voeren.” SP-wethouder Jan Burger vertelde dat vooral ouderen en mensen met een ernstige aandoening de dupe dreigen te worden. Henk Ravenhorst van thuiszorgorganisatie De Rode Loper zei over de voorgenomen bezuiniging:
“Door 75 procent te bezuinigen valt het fundament weg onder de thuiszorg.” Egbert Oppenhuizen van Stichting Binding gaf aan dat de druk op mantelzorg en vrijwilligerswerk ernstig zal toenemen: “Hoe lang houden zij dat vol?”

Het kabinet wil 75 procent bezuinigen op de huishoudelijke zorg. Dat zou betekenen dat 400 Wijkse gezinnen geen hulp meer krijgen en voor 90 medewerkers ontslag dreigt.
Thuiszorghulpen en cliënten vertelden op de bijeenkomst over het belang van de hulp: “De huishoudelijke zorg is de spil waar het om draait. Zij houden de vinger aan de pols, zien of iemand achteruit,” vertelt Jet Bolhuis. Een andere medewerkster: “Krijgen we eerst ontslag en moeten we dan als uitkeringsgerechtigde dit werk doen?” En een zorgvrager vertelt: “Ik heb geen hulp omdat ik het wil, maar omdat het nodig is. Zonder kan ik niet zelfstandig
functioneren.” Een en ander werd ook duidelijk in een lokale film die werd getoond, gemaakt door Mandy Bartijn, studente van de School voor Journalistiek in Amsterdam.

‘Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede’ gaat met andere groepen, organisaties en vakbonden aan de slag om te proberen de regeringsplannen van tafel te krijgen. Op het programma staat een landelijke demonstratie in Den Haag op 6 april aanstaande. Maar ook het lokaal bundelen van de krachten van iedereen die betrokken is bij de thuiszorg. Voor meer informatie: Frans v.d. Tol: tel.nr. 0343-571635 of e-mail: fransvandertol360@hotmail.com