h

8. Verkeersknelpunten aanpakken en goed openbaar vervoer

15 februari 2010

8. Verkeersknelpunten aanpakken en goed openbaar vervoer

Boodschappen doen, naar school of het werk gaan, of op bezoek bij opa en oma, naar het sportpark moeten, of gewoon naar vrienden. Mensen zijn elke dag om allerlei verschillende redenen onderweg, en op verschillende manieren. Te voet, al dan niet met een rollator of een rolstoel, met de fiets, met de auto, of het openbaar vervoer. Deelnemen aan het verkeer dient voor iedereen veilig en plezierig te zijn. Daarbij moet er rekening worden gehouden met de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en het milieu.

Doorgaand verkeer dient zoveel mogelijk uit de wijken te worden gehaald. Stoepen moeten veilig en breed genoeg zijn. Ouderen, gehandicapten en moeders met een kinder-/wandelwagen moeten zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen. Kuilen, gaten, overhangende takken en de groei van overdadig onkruid passen niet bij een veilig verkeersbeleid. Via het wijkgericht werken moeten bewoners eenvoudig met ambtenaren in contact kunnen komen om probleemplekken op het gebied van groen snel aan te pakken.

Yvonne Komduur

“Ik maak dagelijks gebruik van de bus om op mijn werk te komen. Het reizen in bus is soms erg oncomfortabel. Ik maak de wanhopige reacties mee van de chauffeur als deze om veiligheidsreden mensen bij de bushalte moet laten staan. Ik zie de boze blikken van de passagiers. Ik wil dat mijn SP blijft knokken voor comfortabel openbaar vervoer,” aldus Yvonne Komduur, SP-bestuurslid.

De SP is en blijft tegen betaald parkeren in de binnenstad. Wel willen wij maatregelen nemen voor een verkeersluwe binnenstad. De Markt en haar omgeving is een centrale plek in de stad voor veel activiteiten. Zeker in de zomer is het hier een komen en gaan van auto’s. Wat de SP betreft leiden we deze auto’s zo veel mogelijk om de binnenstad heen, naar de parkeerplaatsen op het Walplantsoen en bij de Haven. De binnenstad kan zo uitgroeien tot één grote ontmoetingsplaats, voor iedereen, waar het bruist van de activiteiten en gezelligheid. Extra verkeersremmende maatregelen zijn in de binnenstad en ook daarbuiten soms hard nodig. In het havengebied is een uitbreiding van parkeerplaatsen gewenst.

In Langbroek en Cothen ligt de drukte op één of twee straten. De gemeente moet zich inzetten om het verkeer in Langbroek zo veilig mogelijk te houden. Zeker met de komende bouwprojecten op het oude Uem en Wennekes-terrein en het Oranjehof. Daarbij kan de snelheid van het verkeer op de Cother- en Doornseweg worden aangepakt.

In Cothen moet er een goede afwikkeling komen van het verkeer via de Dorpsstraat en de Willem Alexanderweg. Dat zijn twee grote knelpunten. Het verkeer van de nieuw te bouwen huizen op het oude terrein van De Kamp (de huidige Zuidoost-hoek) moet zo veel mogelijk via de Willem Alexanderweg worden afgevoerd in plaats van over de Kampweg. Op veel plaatsen in onze gemeente is het elke ochtend en middag een drukte van belang. Rond scholen is het een komen van auto’s en fietsers. Dit levert soms gevaarlijke situaties op. Wij zullen samen met de ouders van de kinderen en de omwonenden van de scholen actief moeten blijven zoeken naar oplossingen. Ook hierbij is het creëren van draagvlak essentieel voor het realiseren van meer verkeersveiligheid.

Het rijden met de bus is niet altijd een pretje. Te vaak zitten de bussen overvol, en moeten mensen staan. De SP wil dat het college bij de vervoersmaatschappij en de Bestuursregio Utrecht (Bru) om meer inzet van bussen en grotere gelede bussen vraagt om wachttijden en ongemak te voorkomen.

Zelfs buschauffeurs, een beroepsgroep waar we regelmatig contact mee hebben, klagen steen en been. Het komt veel te vaak voor dat hun bussen, voordat zij Wijk bij Duurstede inrijden, al vol zitten. Zij moeten de haltes bij De Geer en in Cothen soms zelfs voorbij rijden. Dit leidt bij de wachtende passagiers tot onbegrip en zelfs agressie.

Tijdens de spitsuren wil de SP dat de bussen een slinger maken over het industrieterrein Broekweg. Hier moet naar de mening van de SP een bushalte komen. Wij realiseren ons dat de gemeente slechts beperkt invloed uit kan oefenen op het openbaar vervoer. Wij zullen daarom alle ‘kanalen’, provinciaal en landelijk, benaderen om onze plannen te realiseren.

Met het wijkgericht werken moeten bewoners meer inspraak hebben om voor hun eigen veiligheid te zorgen. Als kinderen vragen om het plaatsen van bakken in de straat om de snelheid van auto’s te verlagen, moet de gemeente hier snel op in kunnen spelen. Als het openbaar groen vervelend irritant wordt, moet een telefoontje genoeg zijn om daar iets mee te doen. Kleinschalig is er de afgelopen her en der in de gemeente geëxperimenteerd met bewoners, die zelf de handen uit de mouwen staken om hun straat en buurtje op orde te krijgen. Dat dient een uitgebreid vervolg te krijgen!

Maak voor elke wijk een bepaald dag in de maand vrij, zodat ambtenaren hier kunnen werken. Inwoners kunnen dan hun eigen straat schoonvegen, waarna het groen door de gemeente zo opgeschept kan worden. Daarbij geven ambtenaren inwoners tips voor het onderhoud. Inwoners raken zo betrokken bij hun eigen buurt en ambtenaren weten waar de ‘irritatieplekken’ zitten, die de gemeente snel en voortvarend aan kan pakken.

U bent hier