12. Goed onderwijs voor iedereen en op frisse scholen

15 februari 2010

12. Goed onderwijs voor iedereen en op frisse scholen

Onderwijs is voor de SP een voortdurend punt van zorg en aandacht. De opvang van kinderen voor de basisschoolleeftijd is op dit moment redelijk goed geregeld. Wel maken wij ons zorgen ten aanzien van de betaalbaarheid van deze dienstverlening. De huisvesting van de basisscholen is niet overal optimaal. Het binnenklimaat en de lokalen zijn op verschillende locaties zelfs verre van ideaal. Ook De Driehoek, een school voor bijzonder onderwijs zit in een ontoereikende accommodatie.

Met de HAVO-top is het Revius een volwaardige school voor het voortgezet onderwijs geworden. De huisvesting zal met de nieuwbouw voldoen aan de normen van deze tijd. Wel hebben wij zorgen ten aanzien van de bereikbaarheid van de praktische stromingen in het VMBO. Nog steeds moeten leerlingen voor deze vorm van onderwijs naar Maarsbergen of Zeist. Op de fiets naar Maarsbergen is en blijft een ‘heel gedoe’. Met het regulier openbaar vervoer is deze school beperkt bereikbaar. Zeist is met de bus beter bereikbaar, hoewel ook niet altijd eenvoudig.

De SP wil in de nabije periode met ouders en scholen gaan zoeken naar oplossingen voor
bovengenoemde problemen. In Wijk bij Duurstede zijn voor de verschillende vervolgopleidingen in principe voldoende potentiële stageplaatsen. Bedrijven en instellingen kunnen naar ons idee echter nog meer gestimuleerd worden om stageplaatsen of leerplaatsen te realiseren.

Het leerlingenvervoer voor kinderen in het bijzonder voortgezet onderwijs wordt veelal verzorgd door een Wijkse vervoerder. Deze decentralisatie van vervoer is een vooruitgang.