10. Cultuur: meedenken en initiatieven ondersteunen

15 februari 2010

10. Cultuur: meedenken en initiatieven ondersteunen

Cultuur is van groot belang, zowel voor de ontwikkeling van ieder mens als voor de samenleving in zijn geheel. In Wijk bij Duurstede hebben we een goed aanbod van cultuur. De vele initiatieven van verenigingen en particulieren verdienen steun. Dat hoeft overigens niet altijd financieel te zijn, ook bij het plaatsen van hekwerken en andere voorzieningen zijn veel initiatieven gebaat. Meedenken over ruimte, middelen, fondswerving en subsidiederving is eigenlijk vooral de taak van de gemeente om initiatieven mogelijk te maken en te houden.

Sommige groepen in de samenleving verdienen extra aandacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor kinderen en jongeren (cultuureducatie). Het Catch-Up Festival, een initiatief van de SP, heeft een groeiende belangstelling onder jongeren.

Het Calypso Theater en het muziekcentrum Tom van Ginkel hebben een groeiende groep bezoekers. Deze voorzieningen verdienen blijvend en voldoende steun. Ook kent wijk bij Duurstede bloeiende amateurgezelschappen. Optredens moeten meer publiciteit krijgen en betaalbaar blijven.

Extra ondersteuning willen we voor het natuur- en milieueducatiecentrum in de oude steenfabriek (Bossewaarden). De SP pleit voor de oprichting van een werkgroep cultuur (cultuurraad) met deskundige (lokale) vertegenwoordigers uit het culturele leven. De cultuurraad is een bundeling van krachten en deskundigheid en staat ten dienste van alle culturele initiatieven.