Sport voorop

20 februari 2014

Sport voorop

Ergens aan het einde van de vorige eeuw haalden diverse politieke partijen bij verkiezingsdebatten hard uit naar sportverenigingen. Sport was destijds duidelijk geen politieke zaak. In Cothen, Langbroek en Wijk lagen zwaar verouderde sportvoorzieningen. Nu, ruim tien jaar later, kunnen de sporters tevreden zijn. Met de goedkeuring voor de plannen voor een nieuwe sporthal op Mariënhoeve, kunnen ook de laatste (binnen)sportverenigingen straks prima uit de voeten.

De weg om hier te komen was niet eenvoudig. Als correspondent van de Wijkse Courant werd ik destijds benaderd door Nico Biersteker (namens basketbalvereniging Bourgondië) en John Maas (namens Levitas) die GOOS, de Gezamenlijke Overleggroep van Overdekte Sportverenigingen, hadden opgericht. Zij vroegen of ik wilde schrijven over de belabberde toestand van de sportzalen. Zo gezegd, zo gedaan.

Na het inleveren van het artikel kreeg ik van de redactie te horen dat ik aan wederhoor moest doen, bij de gemeente. Dus naar het gemeentehuis, waar ik eerst naar huis werd gezonden. Maar nog geen tien minuten later rinkelde de telefoon. Ik kon direct terugkomen. “Da’s snel van die ambtenaren,” dacht ik nog.

Een delegatie van (top)ambtenaren zat klaar om het verhaal te ontkrachten. Wat eigenlijk onmogelijk was, want iedereen kon zien hoe slecht de Vikinghal, spullen in de Hordenhal of op het Walplantsoen waren. Als Courant plaatsten we een kadertje over dit wederhoor en de toon was gezet. Eindelijk kwam overleg dat GOOS zo graag wilde, om naar een structurele oplossing te zoeken, op gang.

Inmiddels zijn of komen die voorzieningen er. Het was (te)lang wachten, maar het geduld is (hopelijk) beloond. Levitas krijgt weliswaar geen topsterren-turnhal, maar kan trots zijn. De andere verenigingen kunnen in de aanpalende hal aan de slag, in plaats van verspreid over de hele stad. Dus Ricochet, Bourgondië (basketbal en volleybal), Effect, zaalvoetballers, enzovoorts kunnen weer vooruit.

En ook de gemeente is winnaar. Het geld dat nu jaarlijks opgaat aan huur en onderhoud van de diverse zalen, wordt nu in twee nieuwe hallen en het opknappen van de korfbalhal van Viking gestopt. Daarnaast zijn er ook al afspraken gemaakt tussen verenigingen en Wijksport over het gebruik.

Tevens liggen er afspraken tussen Wijksport en de hoofdaannemer. Deze is verplicht om lokale onderaannemers een kans te bieden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en stagiaires te betrekken bij de bouw. Goed voor de lokale werkgelegenheid dus.

Dus Nico, John en alle anderen die zich al die tijd hard hebben gemaakt voor deze voorzieningen: bedankt namens alle sporters in Wijk en omgeving.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.