Windmolens

8 april 2024

Windmolens

Toch even reageren

We krijgen de laatste weken wel wat vragen over ons standpunt met betrekking tot windmolens. Niet in de laatste plaats omdat er andere partijen zijn die een oud artikel van onze website halen en zeggen dat we draaien. Mooi dat men onze website bezoekt. Het zou echter verstandig zijn om de stukken beter te lezen. Dat zie je dat we niet draaien.

In 2019 schreven we een stukje voor op onze website waarin we melden dat dwang bij windmolens fout was.  De VVD en BurgerBelangen melden nu dat we gedraaid zijn. We zitten opeens bij Samenwerkt op schoot of zijn hun aanhangwagen. Nu werken we graag en constructief samen met Samenwerkt. Logisch voor fatsoenlijk en sociaal beleid. In dit geval werken we samen omdat er een unaniem besluit ligt (dus van de gehele gemeenteraad) om een proces te doorlopen en te kijken wat onze bevolking van windenergie vindt. Als we dat als gehele raad afspreken is het fatsoenlijk naar inwoners toe om dat af te maken.

Enkele weken geleden spraken de VVD en BurgerBelangen bij de Provinciale Staten bij een debat over windenergie. Met Samenwerkt, CDA en PCG hebben wij gekozen om een brief te sturen. Hierin staat dat we de unanieme afspraak van de gehele raad blijven uitvoeren.

Dat onderzoek is namelijk opgezet om draagvlak te bekijken. En ja draagvlak is nog steeds van belang. Dat staat ook in onze voornoemde weblog uit 2019. Helaas hebben de VVD en BurgerBelangen hier overheen gelezen. Vandaar dat wij het maar even noemen.

En ja, we zijn nog steeds voorstander van om alle voor en tegen argumenten bij windenergie eens een keer goed op een rijtje te zetten. Alle feiten boven tafel want dat geeft duidelijkheid voor een debat.

En ja, we staan nog steeds achter de argumenten die we toen ook aanhaalden over zaken als participatie en gezondheid. Al in oktober 2020 stelden we samen met het CDA vragen over een uitspraak van het EU Hof over participatie en lokaal onderzoek over bijvoorbeeld gezondheid. Later deden we dat met de VVD en BurgerBelangen nog een keer. Ook die antwoorden kunnen we gebruiken voor een goed debat.

Het is dus een gekke gewaarwording om hierover vragen te krijgen en te moeten antwoorden over vermeend draaien. Dwang inzake windmolens vinden we nog steeds verkeerd. En onze argumenten over gezondheid en EU uitspraken benoemen we ook nog maar eens een keer. Het wordt alleen maar lastiger omdat de coalitie in de provincie wel iets af over windenergie heeft afgesproken. Lees maar eens het coalitieakkoord van de provincie door. Daar staat wel iets over windmolens. Daar staat overigens niet de handtekening van de SP onder. Wel van een andere partijen uit onze raad. Maar daar hebben we het maar niet over.

Frans van der Tol

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.